Het motivatieprincipe
Motivatie is niet direct waarneembaar. Je kan het niet observeren, maar moet het afleiden uit observeerbaar gedrag. Het is belangrijk dat de leerling wil leren, maar nog belangrijker is dat de leerling gemotiveerd is om datgene te doen wat nodig is om iets te leren.
Motivatie hangt niet enkel af van de leerlingen zelf, maar de leerkracht moet ook gemotiveerd zijn, hij moet geboeid zijn in wat hij geeft om de leerlingen te kunnen motiveren.
Leerkrachten proberen aan te sluiten bij de motivatie van kinderen of proberen de motivatie aan te wakkeren. Dit doen ze vooral door te kijken naar de leefwereld van de leerlingen ( bv. Les over reclame --> een reclamefolder van speelgoed laten meebrengen)
Leerlingen motiveren kun je door ze te laten werken met echt materiaal dat ze dan ook echt mogen vastnemen ( concreet werken), ook inductief te werk gaan helpt om je klas gemotiveerd te houden. Om een goede motivatie aan te houden is het ook goed om te variëren in didactische werkvorm, de nieuwsgierigheid van je leerlingen aan te wakkeren door de les te starten met een idee of een probleemstelling, af en toe een bewegingstussendoortje te organiseren en op de gepaste tijden eens feedback te geven.
De motivatie kan natuurlijk ook negatief beïnvloed worden doordat de leerkracht niet differentiërend werkt of niet enthousiast lesgeeft. Te hoge eisen stellen of juist te lage eisen stellen werkt ook niet motiverend.
Het motivatieprincipe
Motivatie is niet direct waarneembaar. Je kan het niet observeren, maar moet het afleiden uit observeerbaar gedrag. Het is belangrijk dat de leerling wil leren, maar nog belangrijker is dat de leerling gemotiveerd is om datgene te doen wat nodig is om iets te leren.
Motivatie hangt niet enkel af van de leerlingen zelf, maar de leerkracht moet ook gemotiveerd zijn, hij moet geboeid zijn in wat hij geeft om de leerlingen te kunnen motiveren.
Leerkrachten proberen aan te sluiten bij de motivatie van kinderen of proberen de motivatie aan te wakkeren. Dit doen ze vooral door te kijken naar de leefwereld van de leerlingen ( bv. Les over reclame --> een reclamefolder van speelgoed laten meebrengen)
Leerlingen motiveren kun je door ze te laten werken met echt materiaal dat ze dan ook echt mogen vastnemen ( concreet werken), ook inductief te werk gaan helpt om je klas gemotiveerd te houden. Om een goede motivatie aan te houden is het ook goed om te variëren in didactische werkvorm, de nieuwsgierigheid van je leerlingen aan te wakkeren door de les te starten met een idee of een probleemstelling, af en toe een bewegingstussendoortje te organiseren en op de gepaste tijden eens feedback te geven.
De motivatie kan natuurlijk ook negatief beïnvloed worden doordat de leerkracht niet differentiërend werkt of niet enthousiast lesgeeft. Te hoge eisen stellen of juist te lage eisen stellen werkt ook niet motiverend.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten