Het moet niet altijd horen, zien en zwijgen zijn, maar het kan ook op een leuke en actieve manier. Kinderen kunnen ook op een spelende manier leren, hiervoor worden zowel motorische als denkactiviteiten ingeschakeld.
Waarom?
Kinderen hebben behoefte aan activiteit om goed te kunnen ontwikkelen zowel op psychologisch als motorisch gebied.
Voorbeelden
Letterlopen
Hierbij leren de kinderen op een actieve manier letters vormen.
Een leerling krijgt een letter opgelegd die hij/zij moet aflopen. Het is de bedoeling dat de andere kinderen volgen en proberen te raden welke letter gelopen werd.
Wanneer dit goed lukt, kan je beginnen met korte woordjes i.p.v. letters.
Waarom?
Kinderen hebben behoefte aan activiteit om goed te kunnen ontwikkelen zowel op psychologisch als motorisch gebied.
Voorbeelden
Letterlopen
Hierbij leren de kinderen op een actieve manier letters vormen.
Een leerling krijgt een letter opgelegd die hij/zij moet aflopen. Het is de bedoeling dat de andere kinderen volgen en proberen te raden welke letter gelopen werd.
Wanneer dit goed lukt, kan je beginnen met korte woordjes i.p.v. letters.
Woordenboek
Wanneer leerlingen een moeilijk woord niet zelf te verklaren, laat ze het dan zelf opzoeken in een woorden boek. Op deze manier ontwikkelen ze de drang om door te zetten en niet op te geven wanneer iets niet meteen lukt.
De denkactiviteit van de leerlingen stimuleren
Werk niet te lang klassikaal want dan loop je het gevaar dat slechts enkele leerlingen actief meewerken. Laat de leerlingen liever eens individueel of in groepjes werken zodat elke leerling actief kan bezig zijn. Op die manier wordt het ook makkelijker om de leerlingen te controleren en te zien of ze de leerstof goed beheersen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten